8 saker om tyskland och tyskar

2012-04-22 @ 21:45:37
Schön und edel Kommentarer (1)
Ja, nu hade jag tänkt att skriva lite om de små kulturkrockarna jag hittills råkat ut för, eller andra saker som jag upptäckt i Tyskland... Here we go!

1. Det finns ingen identisk motsvarighet till fil. Antingen får man nöja sig med extremt mild yogurt utan smak, eller "buttermilch", som inte heller är som fil egentligen. Svårt har det varit, jag som älskar fil på morgonen.

2. Det finns knappt några övergångställen, eller okej, men de har liksom inte "zebraränder", utom visar bara inom vilket område du får gå över gatan. (Detta har ibland gjort mig något förvirrad, när flera gator korsar varandra).

3. I Tyskland snyter sig människor överallt. Då menar jag ÖVERALLT. Jag vet inte, men vi svenskar är kanske lite blyga av oss, och snyter oss bara i offentligheten om det är en absolut, absolut nödvändighet. Annars har jag uppfattningen att om man behöver snyta sig, går man till toaletten? Eller ja, till en lite mer privat sfär, i alla fall. Kanske bara är jag? (Förutom hemma hos mina föräldrar naturligtvis, om bara de är där).

4. Däremot, är det extremt low-class att spotta på marken. Man ses nämligen som en uteliggare eller knarkare, eller något liknande då. (Ja, jag måste sluta, helt enkelt).

5. Allt måste förklaras i Tyskland. Ex: Butiken DeutschesBierundsoweiter, får inte sälja starksprit efter klockan sex på söndagar. (Nu vet jag inte om det stämmer, men vi tar det som ett exempel), då skriver de ut en lapp med paragrafen ur lagboken, som förklarar detta problem, så ingen ska behöva ifrågasätta deras spritförsäljning.

6. Skräpkorgar på stan här i Berlin: Det finns två hål, såattsäga. Det ena för skräp, det andra för cigg. Undrar hur många som kastat fel och tänt eld på skiten? Smart att ha något som brinner bredvid något brandfarligt.

7. Det är i princip tillåtet att röka överallt i Berlin, men gud förbjuder att du tar en cigg på diverse perronger till tunnebana/pendeltåg/spårvagn m.fl. Även om dessa är utomhus.

8. Det är ju ädelt att få service när man är ute och äter eller ska fika. Men inte alltid. Det som gjort mig förvirrad är att man i princip aldrig vet om det är självservice eller om personal kommer fram och frågar vad man vill ha. Ska jag bara ha en jävla kaffe, kan jag väl beställa en i kassan? Det lämnar också alltid problem när man ska gå, ska man då gå fram och betala eller vänta på att folket kommer med ett kvitto till bordet? BAH!


Detta är allt jag kommer på förtillfället, men det kommer antagligen mer!

Kommentarer
Postat av: Nea

Nummer åtta - Jag upplever detta dilemma nästan överallt på restauranger här i Sverige! Är det bara jag som inte är tillräckligt kvicktänkt?!? Uhu.

2012-05-01 @ 10:36:28
URL: http://harleyjane.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0